Вітаю Вас, Гість

https://sqe.gov.ua/yakisne-distanciyne-navchannya-v-umovakh/

Дистанційне навчання в молодшій школі

Підготовка дистанційного навчання в молодшій школі.

Начальний рік почався класичною формою, МОН і все освітнє середовище мають надії, що Україна може мінімізувати для себе незвичні для себе форми навчання. Але ситуація досі напружена, тому треба бути готовими до оперативного впровадження змішаної та дистанційної форми навчання. У зв’язку з цим доречно ознайомитися з рекомендаціями та вимогами МОН щодо віддаленого навчання у разі карантинних заходів. Вони були опубліковані ще на початку 2021 року, тому можуть бути оновлені в залежності від ситуації сьогодні. Через те, що найбільше запитань викликає організація занять для учнів початкової школи, розгляньмо їх докладніше.

Найперше кожна школа має повідомити новий розклад уроків, формат навчання та його тривалість. Інформацію потрібно оприлюднити на офіційному сайті закладу. Доцільно продублювати ці розпорядження у соцмережах та на дошці оголошень школи. Зокрема, варто донести вимоги нового санітарного регламенту для шкіл, який діє з початку цього року, але так само може змінюватись новими постановами та рішеннями. Радимо актуалізувати інформацію на офійіних джерелах.

Згідно з ним час безперервної роботи школярів з комп’ютерами, планшетами абощо не може перевищувати:

  • 10 хв. для першокласників,
  • 15 хв. для учнів 2-4 класів. 

Водночас загальна тривалість уроків залишається без змін:

  • 35 хв. для 1 класу,
  • 40 хв. для 2-4 класів.

Тобто, залежно від класу, робота в режимі онлайн не може перевищувати 10-15 хв. для учнів молодшої школи. Під час відео зустрічі вчитель може діяти на власний розсуд: пояснювати нову тему, повторювати вивчений матеріал, перевіряти виконані завдання тощо. Решту 25 хв. учні виконують завдання в режимі офлайн без використання технічних засобів. З огляду на такий розподіл можна припустити, що більшість педагогів під час онлайн зустрічі будуть пояснювати нові теми та давати завдання для другої частини уроку. 

Часові обмеження роботи з технічними засобами зумовлені турботою про здоров’я дітей. З цих же міркувань в регламенті зазначено, що під час використання електронних пристроїв для навчання необхідно обов’язково проводити фізичні вправи. А саме, гімнастику для очей та рухову активність для правильної постави. Щиро кажучи, такі рекомендації викликають суперечливі думки. 

Звісно, піклуватися про здоров’я потрібно. І найліпше формувати подібні навички саме у дитячому віці. До того ж молодші школярі здатні утримувати увагу лише протягом кількох хвилин. Тож, коротка розминка посередині онлайн зустрічі видається доречною. Однак, аби гімнастика для очей дійсно була корисною, вона має тривати хоча б хвилину. Додайте ще одну на вправи для тулуба. І у розпорядженні вчителя залишається 8-13 хв. на висвітлення теми та чітку постановку задач для самостійного опрацювання. 

Є висока ймовірність, що учні працюватимуть самостійно, без допомоги батьків. Також під час асинхронної роботи відсутній моніторинг з боку вчителя. Але ж не всі діти молодшого шкільного віку мають достатньо навичок самоорганізації. Можливо, відеоконференції варто доповнити аудіо зв’язком з класом. Тоді вчитель міг би хоч трохи стимулювати та скеровувати навчальний процес. Хоча і тут виникає ряд запитань. Адже одна справа, якщо дитина може використовувати колонки. І зовсім інша, якщо з якихось причин доводиться послуговуватися навушниками. Наприклад, у сім’ї може бути 2-3 школярів, тоді необхідно забезпечити кожну дитину не лише індивідуальним пристроєм для навчання, а й окремим приміщенням. 

Обов’язки шкіл під час дистанційного навчання.

Враховуючи це, МОН зобов’язує адміністрацію шкіл забезпечити умови для онлайн навчання з використанням шкільних комп’ютерних пристроїв:

  • вчителям, які не мають технічної можливості проводити уроки з дому;
  • дітям із малозабезпечених родин і соціально незахищених верств населення. 

Положення про дистанційне навчання передбачає мінімум 30% навчального часу саме у режимі онлайн. 

Загалом міністерство задекларувало правильні положення. Проте на місцях їхнє втілення подеколи викликає труднощі через об’єктивні чинники. Приміром, ще досі понад половина населених пунктів України не має доступу до швидкісного інтернету.

МОН має рекомендацію і для таких випадків: учнів, які з поважних причин не можуть долучитися до онлайн взаємодії з вчителем, заклад має забезпечити комунікацією іншим чином. А саме, використати телефонний, поштовий чи інший тип зв’язку, доступний учневі. 

Положення про дистанційну форму освіти не оминає увагою і права педагогічних працівників. Зазначається, що організація віддаленого навчання повинна здійснюватися у межах робочого часу вчителів, але при цьому не йде мова про його зменшення. 

Бачимо, що дистанційне навчання має чимало поширених та індивідуальних нюансів. Але немає сенсу бідкатися, натомість варто знайти варіанти проводити навчання так, щоб досягати потрібного результату. Зокрема, особливо важливо спілкуватися позитивно. І вчителі, і батьки учнів мають поводитися одне з одним та з дітьми лояльно, з повагою та розумінням. Аналогічного ставлення до оточення варто вчити й дітей. Такий підхід знизить загальну напруженість і навчання буде більш ефективним. До того ж це допоможе нам всім зберегти гарний настрій. 

Поради для дистанційного навчання в молодшій школі.

Ми вже згадували про необхідність ознайомити всіх із розкладом уроків. Додамо, що вчасно сформований постійний розклад сприятливо вплине на процес навчання. Вчителі зможуть спокійно планувати заняття. Учні матимуть стабільний графік, відповідно, вони будуть більш зосереджені та їм буде легше здобувати знання. 

В ідеалі сталий розклад на весь другий семестр має бути опубліковано за пару днів до його початку. Прийнятним варіантом є завчасно сформований розклад занять на тиждень. Але його потрібно оприлюднювати напередодні у п’ятницю. В крайньому разі, можна формувати розклад і на 2-3 дні. Не бажано затягувати з інформацією про завтрашні уроки до сьогоднішнього вечора. І тим паче не варто практикувати такий підхід: «На початку дня ми повідомимо, які саме уроки сьогодні будуть».

Загальні рекомендації стосовно дистанційного навчання під час карантину ви знайдете тут. При роботі з учнями молодших класів Promethean також радить перші онлайн заняття присвятити відпрацюванню організаційних навичок. Необхідно озвучити чіткі правила роботи на уроках. Наприклад:

  • діти повинні вчасно приєднатися до відео зв’язку,
  • на початку слід отримати від учнів підтвердження, що вони добре бачать і чують вчителя,
  • мікрофони у дітей мають бути вимкнені, щоб не створювати шум та гарно чути інформацію,
  • на запит вчителя потрібно вмикати мікрофон, 
  • перед завершенням відеоконференції необхідно уточнити, чи всім зрозуміле завдання для самостійного опрацювання. 

Не зайвим буде і потренуватися вмикати й вимикати мікрофони. Приділіть цьому пару хвилин на початку, щоб надалі навчальний процес відбувався злагоджено. Якщо під час наступних уроків ви помітили певну хаотичність, доведеться нагадати учням про правила взаємодії. 

За відсутності дитини на онлайн занятті, обов’язково поцікавтеся у батьків про причину. Адже може виявитися, що школяр не вміє самостійно приєднатися до сесії Zoom, а допомогти йому в цей час нікому. В такому випадку батькам варто буде навчити дитину робити це. Перевірте, чи знають ваші діти, як увімкнути звук конференції, якщо після підключення він відсутній. Обговоріть послідовність дій дитини на випадок, якщо зв’язок обірвався. Корисно буде також потренувати дітей ставити будильник. Це допоможе учню початкових класів не проґавити наступну онлайн зустріч. 

Наявність інтерактивного обладнання в класі сильно збільшують можливості дистанційної та змішаної форми навчання. По-перше, можливість передавати цифровий контент з дошки, разом з вчителем в кадрі, така форма сильно покращює сприйняття маленькими школярами, а значить покращує засвоєння матеріалу. Також, такі інструменти полегшують ведення відеозапису уроку разом з коментарями та додатковими матеріалами. При використанні інтерактивних панелей Promethean всі цифрові привілеї процесу покращюються, також зростає якість та чіткість контенту, зменшуючи напругу учнів при сприйнятті. Завзятий вчитель, може навіть активувати функцію роботи учня на дошці, що знаходиться на віддалені, в класі.

Логічним є робити відеозаписи всіх онлайн уроків та оперативно викладати їх на сервер або у хмарне середовище. Ця функція є у більшості сервісів для відеоконференцій, зокрема у Zoom.

Раніше ми публікували матеріал про користування найбільш поширеними сервісами – читати. 

Діти, які не приєдналися до конференції, зможуть пізніше переглянути її з батьками. Це одразу зніме ряд однотипних запитань: «Яку тему сьогодні вивчали?», «Яке було завдання?» тощо.  Відповідь буде щоразу та сама: «Все, що ми робили на уроці, є у записі. Запис розміщено на цьому ресурсі». Дуже швидко подібні запитання зникнуть і дорослі заощадять свій час. 

Друга перевага відеозаписів: їх можна дивитися повторно та тоді, коли зручно. Тому ті діти, які не одразу розібралися з усім матеріалом, матимуть змогу зробити це у зручному для себе темпі. Та й батькам або старшим братам чи сестрам буде легше пояснити дитині матеріал, побачивши пояснення вчителя. Це спростить дистанційне навчання під час карантину та поліпшить засвоєння знань. А саме цього ми й прагнемо – освічених дітей ціною адекватних, але не надмірних зусиль. 

Спілкування з багатьма освітянами та батьками школярів з різних населених пунктів України свідчить, що наразі дистанційне навчання – це виклик. Проте ми можемо трансформувати його у можливість для позитивних зрушень в освіті. Всі державні інституції зазвичай потребують значного часу для модифікації. Але сьогодення вимагає змінювати підходи до навчання дітей вже зараз. 

Хтозна чичекають нас нові карантинні обмеження у зв’язку з коронавірусом та які ще несподіванки готує нам майбутнє. Та незалежно від цього усі діти мають право на гідну освіту. Це право гарантується законом і задача дорослих – створити належні умови для його реалізації. Учням, їхнім батькам та вчителям доведеться підвищувати свою цифрову та медійну грамотність. Адміністрації шкіл – чесно доносити до керівництва МОН наявні організаційні труднощі. Місцевій владі – забезпечити заклади освіти необхідними технічними засобами. Адже лише сумлінна робота всіх учасників освітнього процесу зможе дати бажаний результат у кожній школі.